Paakinahon Liikenne Oy 100-vuotta

Luotettavaa kuljetusta vuodesta 1924

Paakinahon Liikenne on kuljettanut alueen matkustajia jo 100-vuoden ajan. Jokainen seudun asukas tuntee meidän bussimme ja lähes jokainen on joskus matkustanut niissä. Autot ja maailma ovat muuttuneet huimasti sadassa vuodessa, mutta me pyrimme edelleen kuljettamaan ja palvelemaan asiakkaitamme hyvin ja luotettavasti.

Kuvat Paakinahon kotialbumista.

Tilausajo Raahessa
Tilausajo Raahessa
Kuvassa Paakinahon Liikenteen perustaja Einari Paakinaho ja kuljettajana toiminut Antti Tuovila 1920-luvulla. Suksilla Paavo Paakinaho.
Kuvassa Paakinahon Liikenteen perustaja Einari Paakinaho ja kuljettajana toiminut Antti Tuovila 1920-luvulla. Suksilla Paavo Paakinaho.

Alussa oli puukorinen Ford

Liikennöinti aloitettiin vuonna 1924 puukorisella Fordilla eli ns. seka-autolla Haapaveden ja Oulaisten väliä ajamalla pari kertaa viikossa. Einari Paakinahon lisäksi mukana oli Einarin isä Antti ja veljistä ainakin Toivo ja Erkki.

Auto meni aamulla Haapavedeltä Oulaisten rautatieasemalle ja tuli illalla takaisin. Tarpeen mukaan ajettiin useamminkin. Autolla tuotiin ensisijaisesti rahtia kauppoihin. Seka-autossa oli myös muutama istuin matkustajille, ehkä noin kymmenkunta. Taksa oli koko matkasta 5 penniä.

Seka-auto tehtiin Ford kuorma-auton alustalle, jonka rakensi Haapavetinen puuseppä Matti Kytölä. Autossa oli puukori ja puupinnavanteet.

Toinen linja-auto hankittiin melko pian, mutta renkaita oli vain yhteen autoon. Kun toinen auto oli remontissa, ajettiin toisella autolla samoilla renkailla.

Sota-aikana annettiin vasta ostettu uusi linja-auto ambulanssiksi rintamalle. Se tuli takaisin seulaksi ammuttuna, mutta velat piti silti maksaa. Polttoainepulan takia ajettiin myös häkäpönttöautolla eli puukaasulla.

Einari ja Vilho Paakinaho 1936.
Einari ja Vilho Paakinaho 1936.
Sisu vm 1938, Ford 1937 ja Chevrolet
Sisu 1938, Ford 1937 ja Chevrolet

Veljekset Paakinaho ja Kumppani vuodesta 1956 alkaen

Einarin kuoltua Vilho, Esko ja Seppo Paakinaho sekä äitinsä Aino jatkoivat yrityksen toimintaa. Toiminta laajeni Piippolan Auto -nimisen liikennöintiyrityksen ostamisen myötä. Yhtiön nimeksi tuli Veljekset Paakinaho ja Kumppani. Silloin aloitettiin Haapajärvi – Oulu -linjat, joita ajettiin jopa kuusi vuoroa arkena ja viikonloppuna kaksi reissua joka päivä. Liikennettä oli myös Vaalan suuntaan.

1960- ja 70-luvuilla oli vilkkainta aikaa. Silloin Paakinaholla oli myös säiliöautoja, jotka eriytettiin Eskolle ja linja-autot jäivät Vilholle, Sepolle ja Ainolle. Aino hoiti laukun laskentaa liki 80-vuotiaaksi asti kuten teki myös Jukan äiti Toini.

Oulun linjalla vuonna 1950.
Oulun linjalla vuonna 1950.

Vuodesta 1988 alkaen toiminta laajentui nykypäivään

Paakinahon Liikenne osti nivalalaisen, Kalajokilaakson alueella liikennöineen Outi Kankaan yhtiön vuonna 1988. Toiminta kaksinkertaistui ja autoja oli ja on edelleen vajaa 30.

Nykyisin varikkoja on Nivalassa, Haapavedellä ja Haapajärvellä sekä vuokratalli Pyhännältä. Suurin 15 auton varikko on Nivalassa.

Linjoja ajetaan Oulun, Ylivieskan, Pyhännän, Nivalan ja Haapajärven suuntiin. Ely-keskus suunnittelee ja kilpailuttaa linjat. Oulun vuorot ajetaan ilman Ely-tukea, mutta supistettuna entiseen verrattuna.

Tilausajoja tehdään nykyisin pelireissuille tai tapahtumiin. Ennen ajettiin jopa ulkomaille, mutta nykyään koronan ja Venäjän tilanteen myötä niitä ei ole tehty.

Työllistävä yritys

Meillä on tällä hetkellä 23 vakituista työntekijää ja puolenkymmentä tuuraajaa. Vaihtuvuus on ollut vähäistä. Uuno Honkala, Tenho Niittykoski, Veikko Nurkkala ja Kauko Keckman ajoivat kaikki noin 50 vuotta. Useampi kuljettaja on ajanut meillä useampia vuosikymmeniä.

Ajojärjestelyistä vastaa Ari-Pekka Savikko. Meillä on oma huoltopuoli ja kuskit tekevät myös pieniä huoltohommia. Huoltopuolen työntekijät voivat myös osittain ajaa autoja.

EU:n säännökset haastavat työntekijöiden saatavuutta. Viiden vuoden välein pitää käydä direktiivikoulutus. Ilman sitä ei saa ajaa, vaikka olisi kortti.

Mukana yrityksessä vuodesta 1978

Jukka Paakinaho lähti mukaan perheyritykseen heti armeijasta päästyään. Vilho-isä kuoli vuonna 2009 ja Seppo 2013, jonka jälkeen Jukka pyöritti yritystä yksin. Nykyisin mukana toiminnassa on jo poika Henri ja tytär Iiris on mukana hallinnossa.

Toimitusjohtajan tehtäviin kuuluu monenlaista siivouksesta hallintoon ja kaikkea siltä väliltä. Työntekijöiden tilit Jukka on tehnyt jo 45 vuoden ajan. Ennen vanhaan kaikki piti itse kirjoittaa pankkisiirrot ja laskea laskukoneella pidätykset. Nykyisin tietokoneella hoituu taulukot suoraan tilitoimistolle, joka hoitaa maksut. Vaikka toki näitä täytyy edelleen tarkistaa. Myös laskutukset ja kirjanpito hoituvat kätevästi netissä.

Rahastuslaitteet ovat kehittyneet valtavasti. Pilvipalvelut, nettilippu, kaikenlaiset kortit, QR-koodilla maksaminen, nämä kaikki on nykykypäivää ja ne uudistuvat koko ajan. Vanha käteismaksukin kyllä käy, mutta se on vähentynyt murto-osaan.

Historiastamme oli pitkä juttu Haapavesi-lehdessä 18.4.2024 >
(Juttu näkyy lehden tilaajille.)

Lue lisää seka-auton historiasta Wikipediasta >